OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po čtyřech letech vesměs výhradně zasvěcených projektu PAIN se jeden z hlavních principálů severské death metalové kultury konečně vzpamatoval a vydává novou desku pod hlavičkou svých domovských HYPOCRISY. Samozřejmě, nahrávka je to tradiční a průhledná, až mě z toho hrůza jímá, leč ruku na srdce, pořád lepší, než ona výše zmíněná vyluhovaná tancovačka, kterou nás Peter Tägtgren poslední roky tak vytrvale zásoboval. Inu, mnohem raději se nechám v příjemné letargii unášet na dobře známých melodických vlnách (co na tom, že desítky skladeb dopředu čitelných), než abych se potácel v rytmu přeslazeného elektro/pop/metalového kvapíku.
„A Taste Of Extreme Divinity“ mě přimělo tak trochu zauvažovat nad počínám posledních přeživších švédských death metalových dinosaurů, dávných to trendsetterů s hlubokými kořeny vězícími až na konci osmdesátých let minulého století. Zatímco kapelám typu DISMEMBER nebo UNLEASHED jejich produkci věřím od prvního do posledního riffu, u Tägtgrenovců se mi tentokrát do mysli vkrádají úvahy o kalkulaci a jisté vypočítavosti. Staří, mechem obrostlí kozáci Matti Kärki nebo Johnny Hedlund se prostě jednoho dne seberou, místo vyhlášeného studia zalezou do nějaké zapadlé kobky na posledním předměstí Stockholmu a jednoduše nahrají nové album. Je mi úplně jedno, že si vystačí se třemi, maximálně čtyřmi akordy a jednou na kost ohlodanou melodií, podstatný je pro mě výsledek, a tím je poctivá old schoolová deska, deska nahraná od srdce. Naopak, z posledního studiového výsledku HYPOCRISY cítím chlad a určitou dávku odtažitosti.
Nová sbírka o jedenácti položkách je (až příliš) logickým pokračovatelem linie „The Arrival“ / „Virus“, bohužel tedy nepřináší zhola nic nového a už vůbec ne překvapivého. Je to jen další pokus o destilaci famózního atmo/death metalového manifestu „Hypocrisy“ (1999). Deset let stará klasika a jeden z absolutních vrcholů tvorby svojských seveřanů zastiňuje novinkovou kolekci snad ve všech myslitelných ohledech. Pro dnešek se zaměříme na tři vcelku zásadní atributy, a to na zvuk, atmosféru a také na skladatelský potenciál. Zatímco v roce 1999 vyšla z Peterova domovského studia dotažená a po zvukové stránce věci ohromně živelná deska, o deset let později Abyss vydává pouze bezkonfliktní a především zvukově naprosto unifikované album. Vzpomínáte si ještě, jak v dobách své největší slávy chrlilo Tägtgrenovo studio desky jako na běžícím pásu, všechny do jedné (bez ohledu na žánr) opatřené téměř identickým zvukovým kabátcem? „A Taste Of Extreme Divinity“ je návratem do těchto časů, časů, kdy jste po prvních taktech nepoznali, zda místo HYPOCRISY náhodou nehrají IMMORTAL. Dalším mínusem je absence onoho originálního, „hermetického“ feelingu, jaký to rozdíl oproti „Hypocrisy“, jenž je doslova a do písmene zahaleno v dusivé atmosférické mlze, nad jejíž hustotou by dozajista uznale pokývala hlavou i jedna bytost zpoza mýtického rybníčku Brčálníku. A skladatelská invence a pestrost? Zatímco tam, kde selftitled album vkusně kombinovalo nekompromisní death metalové ataky typu „Apocalyptic Hybrid“ s táhlými hypnotickými hymnami ála „Elastic Inverted Visions“, letošní HYPOCRISY nabízejí jen střednětempé, jako vejce vejci si podobné skladby. Ale zase abych jim nekřivdil, najde se mezi nimi i několik na první poslech účinkujících položek, jako je melodická ukolébavka „No Tomorrow“ nebo s tempy si (konečně) více pohrávající „Weed Out The Weak“, pro mě osobně nejlepší skladba na „A Taste Of Extreme Divinity“. Hlavní tvůrčí duo Tägtgren/Hedlund vyrukovalo i s jedním drsnějším výjezdem, a to skladbičkou „Taste The Extreme Divinity“, kde Reidar „Horgh“ Horghagen konečně vysype z rukávu nějaké ty (jako sůl) potřebné blastbeats. Ovšem ani to na hodnotný death metalový zážitek nestačí. Kdo hádá, že problém vězí v příliš přátelské a bezzubé produkci, hádá správně.
Deska ušitá na míru především mladší generaci příznivců HYPOCRISY, zajatých v osidlech „The Arrival“ nebo „Virus“. Je nutno podotknout, že díky chytlavým, jako med se táhnoucím melodiím se velmi dobře poslouchá a nadto disponuje opravdu slušným hitovým potenciálem. Ovšem sázím hlavu, že ti, kdo sledují tvorbu domovské kapely Petera Tägtgrena od jejích samotných počátků, budou svoji pozornost i nadále upínat zejména k „Abducted“ a „Hypocrisy“, nikoli k okatému a předvídatelnému „A Taste Of Extreme Divinity“. O těch, kteří dlouhá léta vzývají prvotní kulty „Osculum Obscenum“ a „Penetralia“, raději ani mluvit nebudu, neb je to snad jen ta omalovánka na coveru z dílny Kristiana Wahlina, co může nejstarší tvorbu HYPOCRISY alespoň částečně připomínat. Pouze další album v početné diskografii švédské legendy - nic více, nic méně.
Až příliš logický pokračovatel linie "The Arrival" / "Virus", jen další pokus o destilaci famózního atmo/death metalového manifestu "Hypocrisy". Bohužel.
6 / 10
Peter Tägtgren
- zpěv, kytara
Mikael Hedlund
- baskytara
Reidar Horghagen
- bicí
1. Valley Of The Damned
2. Hang Him High
3. Solar Empire
4. Weed Out The Weak
5. No Tomorrow
6. Global Domination
7. Taste The Extreme Divinity
8. Alive
9. The Quest
10. Tamed (Filled With Fear)
11. Sky Is Falling Down
A Taste Of Extreme Divinity (2009)
Don't Judge Me (single) (2008)
Virus (2005)
Virus (EP) (2005)
The Arrival (2004)
Catch-22 (2002)
10 Years Of Chaos And Confusion (compilation) (2001)
Live & Clips (DVD) (2001)
Into The Abyss (2000)
Hypocrisy (1999)
Hypocrisy Destroys Wacken (live) (1999)
The Final Chapter (1997)
Abducted (1996)
Carved Up (single) (1996)
Maximum Abduction (EP) (1996)
HYPOCRISY / MESHUGGAH (split) (1996)
The Fourth Dimension (1994)
Inferior Devoties (EP) (1994)
Osculum Obscenum (1993)
Pleasure Of Molestation (EP) (1993)
Penetralia (1992)
Rest In Pain (re-recorded demo) (1992)
Rest In Pain (demo) (1991)
Vydáno: 2009
Vydavatel: Nuclear Blast Records
Stopáž: 50:09
Produkce: Peter Tägtgren
Studio: Abyss Studios
„A Taste Of Extreme Divinity“ je prostě standardní kousek z dílny HYPOCRISY. Neurazí, nijak razantně nenadchne (totiž až na výtečnou „Global Domination“), ale v zásadě příjemně a bez větších nároků na soustředění pobaví a sveze na melodické vlně severské smrťárny. Omlouvám se za frázovité vyjádření, ale vpodstatě nedělám nic jiného než Tägtgrenovci na tomhle albu.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.